دکتر خضری در نشست تخصصی مدیران روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت:
روابط عمومیها چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای سازمان هستند
نشست تخصصی مدیران روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت، با حضور مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت عتف و رئیس دانشگاه ملی مهارت دوشنبه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۴؛ در سازمان مرکزی دانشگاه ملی مهارت برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه، نشست تخصصی مدیران روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت عتف، دکتر زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت، اعضای هیئترئیسه دانشگاه، مدیران کل دانشگاه و مسئولین روابط عمومی استانی و ستادی دانشگاه، دوشنبه 10 آذرماه 1404 برگزار شد.
دکتر خضری در ابتدای سخنان خود، از گزارشهای موفقیتآمیز دانشگاه ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: دانشگاه ملی مهارت حلقه وصل میان دانش، مهارت و خدمت به جامعه است. وی تأکید کرد: جامعه پس از دههها به این نتیجه رسیده است که تربیت نیروی صرفاً دارای دانش، کافی نیست و باید دانش به مهارت تبدیل شود تا اثرگذاری ملموس و عینی در جامعه احساس گردد و تصریح کرد: وزارت علوم نهتنها از الحاق این دانشگاه پشیمان نیست، بلکه حمایت وزیر محترم علوم نشان دهنده همین دغدغه جدی است.
در ادامه وی به نقش حیاتی روابط عمومی در جلب حمایت و رفع چالشها تأکید کرد و اظهار داشت: در دنیای امروز، نقش این حوزه بسیار جدی و اساسی است و تحقق اهدافی نظیر رفع تفاوت بودجهای میان این دانشگاه و سایر دانشگاهها جز با آگاهیبخشی، روشنگری و تبیین مأموریتهای دانشگاه توسط روابط عمومی میسر نیست، چرا که مدیر سازمان فرصت تبیین این جایگاه را ندارد و این وظیفه برعهده متخصصان روابط عمومی است.
دکتر خضری با تکیه بر نقش تجربه و علم ارتباطات، بخشی از وظایف مدیران روابط عمومی را برشمرد. وی نقش ارتباطی روابط عمومی را پلی میان مجموعه و تمامی مخاطبان دانست. مشاور وزیر در این راستا؛ انتقال به موقع اطلاعات و اخبار، مدیریت شفاف و پاسخگویی بههنگام، ارتباط دوسویه با سازمانهای اثرگذار، آگاهیبخشی و اطلاعرسانی دقیق، ارتقای سطح آگاهی عمومی مخاطبان، تولید محتوای مناسب، اعتمادسازی بین مخاطبان و ذینفعان، تقویت تصویر ذهنی درست در افکار مخاطبان، ایجاد سرمایه اجتماعی، تصمیمسازی مدیران مجموعه، افکارسنجی، شناسایی فرصتها و تهدیدها، ارائه راهکارهای راهبردی، ایفای نقش اساسی در شرایط بحرانی، روایتسازی درست از موضوعات، توجه به اهمیت نقش اولین رویداد، نقش رسانهای روابط عمومی، ارتباط حرفهای و اثربخش با رسانهها، محتواسازی برای شبکهای هدفمند و برگزاری نشستهای اثربخش را مهمترین وظایف روابط عمومیها دانست.
در نهایت، وی با تأکید بر اینکه بحرانها دائماً بر سر راه سازمانها هستند، بیان کرد: روابط عمومی باید بخشی از مدیریت بحران را بر عهده گیرد و در این شرایط، روایتسازی اولین و مهمترین گام است، زیرا اولین روایتی که شکل میگیرد، ذهنیت عمومی را میسازد.
در پایان دکتر خضری به این جمله اشاره کرد: روابط عمومیها چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای سازمان هستند.
در این برنامه دکتر زمانی ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور دکتر خضری، گزارشی از رشد چشمگیر 89% بودجه و موفقیتهای سال گذشته ارائه و بر نقش محوری آموزشهای مهارتی در توسعه کشور تأکید کرد. وی مهمترین چالشهای دانشگاه را کمبود نیروی انسانی، کمبود کارشناس کارگاه و سرانههای پایین دانشجویی مطرح کرد و با اشاره به مأموریت دانشگاه ملی مهارتی به عنوان بزرگترین دانشگاه مهارتی آموزش رایگان و مأموریتگرا، کیفیت آموزشی عملی را خط قرمز دانشگاه دانست.
در این بخش دکتر فخر موسوی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی امور مجلس و استانها ضمن خیرمقدم شرح مختصری از برنامه نشست را تشریح کرد.